onsdag 13 augusti 2008

Mors dag...


Bild lånad från Maleé.



Häromdagen fyllde Thailands drottning 76 år. Det är även helgdag och Mors dag.
Dagen till ära dammsug maken hela huset. Jag låg i soffan och tittade på. Det var så tröttsamt att jag somnade;-)


Nu till en fråga till alla som läser: om man nu är mamma så är det väl kul om ens barn säger mamma till en? Det gör nämligen inte våra barn. Dom har slutat med det vilket jag tycker är oerhört tråkigt.

Kanske ingen stor grej jag vet. Den store killen har inte sagt mamma på hela det här året och den lille säger det när han är ledsen/trött. Men han härmar storebror och rättar sig så fort han säger "mamma" och upprepar med mitt namn.

I början (i höstas) trodde jag att det skulle gå över men nää då. Varför dom kallar oss vid förnamn är för att "alla andra gör ju det".

En annan anledning är att om dom ropar "mamma" på en lekplats så vet ju inte kvinnorna vilken mamma som barnet ropar efter. Men ropar man mammans namn så vet hon direkt att det är hennes barn som vill ha uppmärksamhet. Store killen tycker att alla barn borde kalla sina föräldrar vid förnamn så man vet vilka dom pratar om.
Han har ju helt klart en poäng där!


Vad säger era barn till er: mamma eller ert namn?



10 kommentarer:

Anonym sa...

Det gjorde du rätt i som tog dej en tupplur när han dammsög.
Bäst att passa på.

Här sägs det fortfarande mamma och kommer nog alltid att göra.
Mitt x sa aldrig farmor till sin farmor utan kallade henne vid namn hon ville det men jag kommer att vara stolt den dagen jag får höra farmor eller mormor från barnbarnen.

Kram från ett regnigt Sverige!

Admin sa...

God morgon i paradiset!

Fin bild, haha. Jag hade själv lånat den från the Nation och sen ändrat färgen på ramen. Helt okej att låna!

Fast du kan ju länka till mig.... ;-)

Kram från ett Stockhom där det faktiskt är uppehållsväder just nu, men inge’ varmt!

Ann sa...

mari: helt ärligt så somnade jag faktiskt i soffan;) jag är ju den som går upp med barnen så jag fick min stund.

jag brukar fråga äldste killen varför han inte säger mamma och han svarar alltid självklart: du heter ju inte mamma. du heter ju Ann!
ja- vad säger man? ;)

kram o hoppas vädret blir bättre!!




maleé: morgon själv, här är det lunch nu.

givetvis skall jag länka, tänkte det men glömde av så tack för påminnelsen!

ha en bra dag!

Admin sa...

Förresten, hälsa grannen Johan från oss!

Solrosfrö sa...

Mamma. Men pappa gick under namn för alla barnen en kort period när de var ca tre år. Han tyckte det var jobbigt och kände sig som styvpappa... ;)

Ann sa...

maleé: skall jag absolut göra!


jessika: hoppas oxå att det går över men börjar tveka nu faktiskt.
men man vet aldrig med dom små.

känner igen det där med att man känner sig som en styvförälder. inget fel med det men det stämmer ju inte.

barn alltså!

kram

Silvia sa...

Jag minns nu att Jason, min äldste pojke var så fascinerad av att din yngste kallade sin storebror för just "storebror". Jason försökte träna Jamie (vår minsting) att bara använda "storebror" istället för hans namn. Funkade i 5 minuter, typ... :p

Silvia

Ann sa...

Silvia: ha ha- sånt går inte att tvinga fram, sånt måste tränas in;)
vet inte varför han envisas med att kalla storebror för Storebror, men det är rätt gulligt måste jag erkänna.

hoppas du o barnen mår bra o har det gott i Sverige!!

Anonym sa...

Tjo! Jag har alltid sagt mamma, men min bror sluta med det några år. Min mamma blev lite sur, hon gillade det inte heller.Numera säger han morsan, inte så mycket bättre det kanske. Det är väl ett infall de får?

Ann sa...

lisa: vi försökte idag att få dom att säga mamma o pappa. vi sade att vi inte skulle svara om dom inte sa det. det slutade med att store killen grät för att vi inte ville prata med honom;(
så han får väl säga våra namn ett tag till.
men det är faktiskt trist, men vi hoppas att det går över.

kram